Poprvé obytným autem

Zápisník 06/2022

Poprvé obytným autem

Tak i na nás došlo. Doba tomu přeje a tak jsme si zamluvili náš první karavan a vyrazili k moři obytňákem, čili kamperem. Pár postřehů pro budoucí nováčky najdete v článku níže. Jsou to moje takové první dojmy, zcela určitě se dlouholetým karavanistům možná mohou zdát jinak důležité, než mě.

Ve dvou se to lépe táhne - takže buď jeďte v páru s někým zkušeným, nebo ho aspoň vyotázkujte o tipy, nebo jeďte jako nováčci ve dvou, ať si pomůžete. Nebo alespoň prostudujte youtube a facebook fóra a internetové články. Ušetříte si spoustu překvapení, a připravíte se na problémy než nastanou.

Jaké s odstupem času vidím výhody a nevýhody cesty obytňákem:

PLUSY

vezete si celou domácnost s sebou (včetně záchodu, sprchy a opravdu velké ledničky)
cestování je pohodlné, máte prostor a výhled
když přijedete do kempu vlastně hned bydlíte
dokonce někdy a jenom někde do kempu ani nemusíte a zakempujete klidně tam, kde zrovna jste
když se vám někde nelíbí, můžete odjet jinam
když vám prší, můžete odjet jinam
neomezuje vás velikost zavazadlového prostoru, sem naložíte fakt všechno

MÍNUSY

tak celá ta sranda něco stojí, jenom samotné půjčovné na den se mnohdy vyrovná denní taxe za apartmá
k tomu ještě zaplatíte za kempovné
obytňák je fakt větší než osobák a musíte u řízení trošku víc přemýšlet a předvídat
hůře se dělají lokální výlety (než když jste osobákem nebo můžete odpojit karavanový přívěs)
větší spotřeba paliva, než jste zvyklí, dražší mýtné
celkově jedete pomaleji a všechno trvá déle
Z vyššího auta je lepší výhled a přehled dopravní situace, ale ne všude projedete, některé viadukty jsou moc nízké a u nákupáků zaparkujete jenom na venkovních parkovištích a zaberate až čtyři parkovací místa.
když jedete k moři (nebo prostě do tepla), chce to klimatizaci i pro obytnou nástavbu, nejen kabinu řidiče.

JAK TO CELÉ FUNGUJE

Auto je postavené na platformě dodávky, kabinu zná každý, kdo rozváží balíčky. Obytná nástavba se liší podle výrobce. my jsme nad kabinou měli tzv. alkovnu - nástavbu, kde je velké letiště pro dva. Lezete tam po žebříčku, abyste v noci nespadli, tak to hlídá síť. V přízemí máme 2 lavice a stoleček. Za jízdy koukáte z okna. Vedle vás plynový vařič, dřez a pultík. Kuchařka kouká ven z okénka. Za vámi je místnost se sprchou a záchodem. Vedle vás 120 litrová lednička s mrazákem, následuje šatní skříň a další letiště. Pod stropem skříňky na nádobí a oblečení. V zadní části vozu je obrovský úložný prostor, v hantýrce garáž. tam se vejde všechno ostatní, co si vezete s sebou - stoleček, křesílka, nafukovací člun, kola, atd atd.

OBSLUHA A ÚDRŽBA

První, co po dojezdu na místo uděláte, vyrovnáte auto nivelačními klíny, abyste stáli a spali v rovině. pak vyndáte stůl, židličky, vyrolujete roletu a bydlíte. Pokud je na místě přípojka na elektřinu, připojíte auto. Vodu vezete částečně s sebou, doplňuje se přes plnící otvor v boku auta - na plnění je ideální buď konev, nebo hadice, kterou v lepších kempech připojíte ke kohoutku v dosahu vašeho kempovacího místa. Lednička je vychytaná - za jízdy běží na elektřinu z baterie, v kempu na plyn. nebo na externí elektřinu. Voda ze sprchy a umyvadel se sbírá jako šedá voda pod podlahou. vypouští se samospádem přes vývod. v kempu bývají k tomu určené výlevky (kanál do kanalizace). Toaleta je chemická a má odpad do speciálního kontejneru. Stav nádrže na vodu, odpadní vody, zbývající kapacity toalety a stavu nabití baterie indikují kontrolky na panelu v autě. Pokud je vám v noci zima, můžete spustit bufík - plynové topení. Prostě paráda a soběstačnost ve všech ohledech. Lepší auta mají ještě solární panely, takže tam mnohdy nepotřebujete ani externí elektřinu. Okýnka jsou vychytaný - sklo je plastové (takže něco vydrží), dá se otevřít na několik poloh, stáhnout můžete síťku proti komárům a samozřejmě i clonu, aby nebylo vidět dovnitř. Vlézt do auta vám pomáhají elektrické schůdky. Vítr je váš nepřítel, aneb vždycky když odcházíte od auta, měli byste srolovat markýzu, aby vám ji nevyvrátil nebo neodvál nějaký poryv větru.

JAK JE TO S NOCOVÁNÍM NA DIVOKO

Tady mám informace jenom o několika zemích. V Česku pokulháváme (naštěstí) za západem, takže můžete teoreticky zaparkovat na slušňáka kdekoliv. Ale třeba na Šumavě nebo v Krkonoších už "camping" regulují - buď přespávání zakazují, nebo za nocležné na parkovištích vybírají poplatek. V Rakousku se dá jenom v kempech, nebo u dopravních tepen na tzv. Stellplatz. Obdobně ve Slovinsku a v Chorvatsku. Pokud nechcete příliš masové kempy, existují aplikace jako Bezkempu nebo Sleep4Night, kde si můžete online najít vysněné místo k přenocování (kde je to možné, třeba proto, že za tím účelem majitel pronajímá kus pozemku).

CO JE JEDINEČNÉ

Zastavíte na odpočívadle v sedle mezi kopci, koukáte do krajiny a obědváte.
Když poposkakujete ve frontě na hranicích, pošlete děti dozadu na palandu, ať si schrupnou, žena uvaří oběd a pohodlně se u stolu (nebo za volantem) najíte.
Když si potřebujete odskočit, prostě jdete a nemusíte vycházet ani na wc na pumpě.
Zaparkujete, vyndáte stoleček a koukáte na ostatní, jak staví stan a nafukují matračku a vsázíte se, kdo z nich bude mít ráno víc rozlámaný záda. To samé při balení. Protě zavřete dveře, odpojíte elektřinu a jedete.
V noci spíte na regulerní posteli, žádný spacák - prostě polštář, peřina a vysoká matrace.
Svůj dům si vezete s sebou, jak vám začne pršet, popojedete za sluníčkem.


SEZNAM

Pár věcí, které by vás nemuseli napadnout, že je dobré je sbalit najdete v přiloženém pédéefku.

Obrázky

Poprvé obytným autem (Táta)A když ti prší, tak popojedeš (Táta)Stačí kousek místa, a bydlíš (Táta)I nepěkný místo je lepší než stan (Táta)
Ale většinou to stojí za to (Táta)Spinkáš v peřince... (Táta)Snídaně pěkně na vzduchu (Táta)I to řízení si vlastně užiješ (Táta)

nahoru